Dit weekend bezochten een medestudente ( Michelle) en ik het
MAS, voluit het museum aan de stroom.
Inleiding
Het MAS Is gelegen op het eilandje in de oude haven van
Antwerpen. De bouw verwijst naar de 16de-eeuwse stapelhuizen die zo typisch
zijn voor de stad. De ‘museumboxen’ zijn zo gestapeld dat er een spiraaltoren
ontstaat. Al stijgend krijg je een steeds wisselend uitzicht op de stad
Het MAS zelf heeft tien verdiepingen, waarvan vijf
verdiepingen gereserveerd zijn voor de vaste tentoonstelling. De
tentoonstelling omvat vier thema’s, over de verbondenheid van Antwerpen met de
wereld:
·
Machtsvertoon: over
prestige en symbolen
·
wereldstad: over hier en
elders
·
wereldhaven: over handel en
scheepvaart
·
leven en dood: over mensen
en goden, over de boven- en onderwereld
Toen we op zoek waren naar een museum om te bezoeken in het
kader van deze blog, werd dit museum ons aangeraden. Na de site te hebben bekeken,
leek het museum wel potentieel te hebben. Het gaat over maatschappelijk
relevante thema’s die zinvol zijn in het kader van de leerstof PAV en de
vakoverschrijdende eindtermen. Via het grootste museum van Antwerpen kunnen
leerlingen op een alternatieve, beeldende, en interessante manier
kennis maken met deze onderwerpen.
Verdieping machtsvertoon
Macht en haar uiterlijke vertoon zijn van alle tijden, zeker
op economisch en politiek belangrijke plaatsen zoals Antwerpen. Machtshebbers uit heel de wereld wekken ontzag met symbolen van rijkdom, wijsheid of
goddelijke status. Het MAS stelt duizenden van deze statusobjecten tentoon.
Eens binnengestapt in de voorhal krijgen we een introductie
via enkele beeldschermen. Op deze schermen verschijnen achtereenvolgens
indringende beelden van enkele machtige wereldleiders en organisaties, zoals de
G8 top, paus Benedictus,.. De beelden reflecteren hun macht. Zo vertonen de
beelden hoe ze worden toegejuicht door aanhangers. Verder zien we ook enkele
beklijvende schilderijen zoals de dood van Marat, hét symbool van
machtsmisbruik tijdens de Franse revolutie. Een interessante intro op het
thema.
Aangekomen in de eigenlijk zaal zien we een bekend
historisch voorbeeld van buitensporig machtsmisbruik.
Antwerpen onder Spaans bewind
Macht en imago in Antwerpen tijdens de opstand (
1568-1648)
De Nederlanden stonden in de 16de eeuw onder het
bewind van de Spaanse
Habsburgers. Het was een woelige periode gekenmerkt door
politieke, en religieuze verschuivingen die de maatschappij op haar grondvesten
deed daveren. Antwerpen speelde in deze periode een belangrijke rol: het
deed afwisselend dienst als bolwerk voor de katholiek kroon en de protestantse opstandelingen.
Aan de hand van
objecten en schilderijen zoals’ De Spaanse furie, het portret van Willem I van
Oranje, enz. komen we meer te weten.
Bij de bevolking nam onder de Spaanse koning Filips II, de
onvrede toe. Het inperken van de politieke vrijheid van de steden, de
reorganisatie van de katholieke kerk en de vervolging van protestanten stuitten
op hevig verzet. Deze onvrede mondde uit in de Beeldenstorm in 1566. Overal in
de Nederlanden werden kerken geplunderd, en religieuze beelden verwoest. Na de
beeldenstorm wilde de Spaanse koning zijn macht bevestigen.
Hertog Alva in Antwerpen
Potrret Willem I van Oranje |
Daarop gaf koning Filips het bevel aan Hertog Alvaz om orde
op zaken te stellen. Deze richtte een waar bloedbad aan onder het mom van
kettervervolgingen, en een speciale rechtbank om de verantwoordelijken van de
Beeldenstorm te bestraffen. De publieke opinie keerde zich hierdoor volledig
tegen hem.
Prins Willem van Oranje ontpopte zich tot belangrijkste
verzetsleider en grijpt de macht in de Nederlanden. In 1578 leidt hij vanuit
Antwerpen het verzet. Hij oppert voor het herstel van stedelijke rechten en
vrijheden.
De volgende helft van de 16de eeuw werd
gekenmerkt door onrust, verdeeldheid, geweld en oorlog. Alva en
zijn opvolgers slagen er niet in de opstanden te onderdrukken. Wanneer de
Noordelijke gewesten( protestanten) hun gehoorzaamheid aan koning Filips opzeggen en de Zuidelijke
Nederlanden wel door Filips heroverd worden, krijgen we een scheiding tussen
Noord en Zuid. Vanaf dan ontstaat er sociale, politieke en culturele kloof
tussen beide, die nooit meer gedicht wordt. Wanneer men later de Nederlanden
wil herenigen lukt dit niet meer en dit resulteert in het huidige België en
Nederland.
Japan en Afrika
Andere uitingen van machtsvertoon zien we in de
collectiestukken van het keizerrijk Japan, zoals een houtsnede van een Japanse
vloot van de beroemde keizer Meiji. De keizerlijke macht is terug te brengen op
de zonnegodin Amatseru. Na enkele terugvallen bloeide het keizerrijk vanaf 1868
ten volle. Vanaf dan werd Japan een geduchte kolonisator tot aan het einde van
WOII. Nu heeft Japan zijn status van grootmacht echter grotendeels verloren.
Tot slot vertellen objecten zoals maskers en pronkbeelden
hoe er in de Afrikaanse samenleving een
nauwe band bestond tussen politiek
leiderschap en spirituele autoriteit. Vrijwel alle leidersfiguren beschikte
over bovennatuurlijke macht. Vorsten en chefs regeerden met de steun van hun
voorouders. Hun macht werd ook teruggebracht op een mythische afstamming. De
link met Antwerpen is dat de Antwerpse haven eind 19de eeuw dienstdeed als invoerhaven voor Midden-Afrikaanse kunst en andere goederen.De zaal toont hoe macht vaak gepaard gaat met grootheidswaanzin. Dit resulteert in geweld en dwang, met verregaande gevolgen.
OPM. Spijtig dat er niet meer naar hedendaagse fenomenen van
machtsmisbruik wordt verwezen, zoals het communistische Noord-Korea, Syrië, ...
TIP: test zelf hoe machtsbelust je bent aan de hand van een aantal
vragen op een scherm aan het uiteinde van de zaal.
|
Verdieping: Wereldstad
Een stad leeft nu, is gebouwd op haar verleden en kijkt naar
de toekomst. Verschillende objecten stellen Antwerpen met haar vele facetten
voor
Het eerste dat je ziet als je de zaal binnentreedt is de
affiche van de eerste Belgische wereldtentoonstelling die in 1894 in Antwerpen,
het knooppunt van internationale handel en de Belgische industrie, plaatsvond. Zoals
op alle wereldtentoonstellingen waren de hoofdingrediënten, industrie, vooruitgangsoptimisme
en handel, ook vanuit de kolonies. Zo stond Congo-vrijstaat, de kolonie van
koning Leopold III ,voor een groot deel centraal. De bloeiende koloniale handel
was immers erg winstgevend voor de haven.
Het hoofd van de reus Druoon Antigoon vertelt de
ontstaanslegende van Antwerpen. Druoon Antigoon hief tol op de doortocht over de
Schelde. Wie niet betaalde, hakte hij een hand af. Brabo versloeg de reus
echter, hakte zijn hand af en wierp die in de Schelde. Dit handwerpen maakte de
rivier tolvrij en bracht de stad tot bloei. In vele Vlaamse steden doken sinds
de Middeleeuwen ommegangsreuzen op. Volgens de legende zou de naam Antwerpen afgeleid
zijn van het handwerpen.
Interessant zijn de ouderwetse Antwerpse poesjes. In de 19de
eeuw ontstonden er in verschillende Belgische steden marionettentheaters. Ook
Antwerpen had er hier verschillende van. De poppen in deze theaters worden hier
poesjenellen genoemd. Deze poesjenellen geven tijdens de voorstelling
commentaar op de actualiteit. Daarbij vertolken ze de gevoelens en opvattingen
van het publiek. In 1875 ontdekt de burgerij deze theaters. Hier spelen ze
handig op in, door zelf tijdens vertoningen alle clichés over de sociaal
lagere klassen te bevestigen, zoals onfatsoenlijk gedrag, en ruw taalgebruik.
In de Repenstraat te Antwerpen kan je nog steeds marionettentheaters bijwonen.
De verdieping wereldhaven illustreert verder hoe Antwerpen
via zijn haven, uit kon groeien tot een metropool.
Verdieping: wereldhaven
Het verhaal van de Antwerpse haven start eigenlijk in de
middeleeuwen en de expansie duurt nog steeds verder.
Op deze verdieping zien we enkele wereldkaarten,
scheepsmodellen, een schelde kaart,.. Aan de hand hiervan komen we meer te weten
over hoe Antwerpen evolueert van koopstad tot metropool.
Vanaf de 15de
eeuw werpt Antwerpen zich op als doorvoerhaven van Engels laken. Andere Vlaamse
steden wilden hun eigen lakennijverheid beschermen en boycotten bijgevolg de
Engelse lakenindustrie. Door deze boycot kon Antwerpen uitgroeien tot vermaarde
koopstad. Vanuit het wegkwijnende Brugge kwamen nu Italianen, Spanjaarden en
handelaars van andere handelssteden naar Antwerpen. Ze namen deel aan de
jaarmarkten om er zaken te doen met de Engelsen. Antwerpen bloeit steeds meer,
maar deze bloei wordt onderbroken. De katholieken Spanjaarden veroveren immers
de Zuidelijke Nederlanden waartoe ook Antwerpen behoort. Voor lange tijd
verloor Antwerpen zijn positie als belangrijke haven, want als reactie op die
verovering gaan de Noordelijke Nederlanden tol heffen op het gebruik van de
Schelde. De stad wordt verlaten door tal van handelaars, kunstenaars en
intellectuelen. Toen voor de laatste maal het tolrecht werd opgeheven, kort na de
onafhankelijkheid van België, kon de haven terug bloeien. Nu is Antwerpen de 2de
grootste wereldhaven van Europa, na Rotterdam.
Weetje: het MAS is gebouwd op de plaats waar vroeger de oosterhanze stond.
|
Koloniale haven
In de 19de eeuw ontpopt Antwerpen zich zoals
reeds gezegd tot een belangrijke doorvoerhaven. Er kwamen steeds meer
handelaren via de Antwerpse haven. Dit speelde een belangrijke rol in de
Belgische industriële revolutie. Iets
dat deze handel ook vooruit hielp waren de kolonies. Zo was er veel koloniale handel
met Congo. Natuurlijke rijkdommen uit dit wingewest zoals rubber, ivoor en kopal
werden ingevoerd. Belgische ondernemingen gaan ook stilaan rekruteren in
Afrika. Een belangrijke stad in de Belgische kolonie Congo was de havenstad Mathadi.
Langs de Congostroom werd handelswaar aangevoerd en ruwe grondstoffen naar
Europa verscheept. Dit wordt getoond aan
de hand van kaarten, filmpjes, krantenartikelen, foto’s, enz. Vandaag is
Mathadi nog steeds de grootste haven van Congo.
Onderstroom: illegale handel
De vele kuifjesvazen in de hoek van de zaal hielden onze aandacht ook vast. De
vazen staan symbool voor de illegale handel via de haven. Het bedrijf Moulinsart heeft de rechten van de Belgische striptekenaar
Hergé, de geestelijke vader van Kuifje, in handen. De NV brengt verzamelobjecten
in een beperkte oplage op de markt, waaronder ook deze vazen van Kuifje en
Bobbie. De douane onderschepte echter in 2013 dertig van deze beeldjes in de
Antwerpse haven. Deze werden zonder toestemming op de Filipijnen in polyester
nagemaakt.
Illegale handel komt voor bij alle handelsstromen. Het is
belangrijk dat de douane dit zoveel mogelijk probeert te beperken, omdat het
gevaarlijk is voor de veiligheid en de economie. Er zijn allerlei soorten
namaakgoederen: illegale dvd’s en software, handtassen, medicijnen, ... Illegale
handel maakt 7 tot 10 % van de wereldeconomie uit. In veel gevallen komt het ‘vuile
geld’ terecht in ‘vuile handen’, zoals maffiosi en terroristen.
Verdiepingen: leven en dood
Dood is iets wat ons allemaal
treft, maar in verschillende culturen wordt hier anders mee omgesprongen.Aan de hand van verschillende
objecten verdeeld over twee zalen, komen we meer te weten over de verschillende
wereldgodsdiensten.
Afrikaanse voorouderbeleving
Uit de Afrikaanse kunstvoorwerpen in het museum, spreekt de
cyclische levensbeschouwing van veel volkeren die dicht bij de natuur leven.
Alles komt terug zoals de zon en de maan. Hun kunst heeft een rituele
betekenis. Zo brengt het scheppingsmythes tot leven en zorgt het voor
vruchtbaarheid. Alles hangt af van de krachten van de natuur: vruchtbaarheid en
geboorte, leven en dood, zijn er verbonden met acties uit de geestenwereld. Dit
gebeurt via offers, waarzeggerij, rituelen en inwijdingsceremonies. De
verspreiding van de Islam en christendom leidt soms tot conflict of versmelting
met het traditionele geloof van de voorouders. Vandaag worden bij sommige
volkeren dit soort praktijken nog steeds toegepast.
Karma en wedergeboorte
Bij het hindoeïsme, boeddhisme en jainisme staat karma en
wedergeboorte centraal. Wedergeboorte verwijst naar het herboren worden naar de
dood ( meestal in een lichaam maar kan ook in de geestenwereld). De wet van
karma schrijft voor dat de morele kwaliteit van iemands gedrag de kwaliteit van
de volgende (weder)geboorte bepaalt. Het einddoel is bevrijding uit de cyclus
van wedergeboorten
Er zijn echter ook verschillende tussen de verschillende
godsdiensten.
Hindoeïsme
Het hindoeïsme kent veel goden, maar het zijn allen
manifestaties van de drie hoofdgoden, Brahma, Vishnoe en Shiva. Deze drie goden
zijn weer terug te voeren tot één principe: Brahman, symbool voor de in balans
zijnde kosmos, het Al.
Hieronder een selectie van enkele godenbeelden uit het hindoeïsme,
die terug te vinden zijn in het museum.
De god Shiva is een van de belangrijkste goden. Hij is zowel
schepper als vernietiger. Alle tegenpolen verenigt hij in zich: man-vrouw, vriendelijk-woest, genot-onthouding, schepping-vernietiging en leven en dood. Hij heeft meerdere armen en kent verschillende
verschijningsvormen. Het linkse beeld hierboven noemt de Mukha-lingam. Het is een van de
oudste en meest vereerde voorstellingen van de Shiva.
Vishnoe is de god die het leven beschermt en de kosmos in
stand houdt. Op dit doek zien we Vishnoe in een van zijn populaire verschijningsvormen,
de Krishna: een zachtaardige blauwe god.
Boeddhisme

De collectie bevat verschillende Boeddha
beelden, waarbij hij op verschillende manieren wordt afgebeeld ( mediterend,
staand, liggend)
Het topstuk van de boeddhistische collectie is ‘ de negen overdenkingen
over de onreinheid van het lichaam’. De
afbeeldingen tonen een mooie opgemaakte prinses die geleidelijk aan aftakelt
tot er niets meer van haar lichaam overblijft. De symboliek achter dit werk is
dat het lichaam slechts tijdelijk is en dat enkel de geest overblijft die
herboren kan worden. Het schilderij komt uit Japan en in de oudste in zijn
soort.
Jainisme
Jainisme is net zoals boeddhisme geen echte godsdienst, maar
meer een filosofie en een gedragscode. Ziel en materie spelen een belangrijke
rol is het leven van een jaina. Materie kan namelijk de ziel binnendringen en het
karma van de mens, en daarmee ook zijn reïncarnatie beïnvloeden. Jainisme heeft
als doel de ziel te bevrijden van de materie en de heilloze cyclus van
wedergeboortes te doorbreken. Wie dat bereikt wordt een ‘kevalin’, een
verloste.
De drie godsdiensten van het boek
Ook de drie godsdiensten van het boek worden tentoongesteld.
Het gaat dan om het christendom, islam en het Jodendom.
Aanhangers van deze geloven in één god. Deze god wordt
beschouwd al de schepper van het heelal. De dood is het einde van het aardse
leven, maar tegelijk het begin van een nieuw leven. Joden, christenen en
moslims zien zichzelf allemaal als afstammelingen van Abraham (of Ibrahim), en
hun overtuigingen hebben veel overeenkomsten.
Hoewel de opvattingen over een leven na de dood bij de drie
religies erg op elkaar lijken, zijn er ook veel verschillen. Daarnaast zijn er
ook binnen de religies zelf, nog verschillende stromingen. Vooral over de vragen
wanneer het leven na de dood begint, en wat er in de tussentijd gebeurt,
bestaan verschillende ideeën.
Het Jodendom is de oudste van de drie. De Thora is het
heilige boek, dat volgens de Joden door God, of Jahweh, aan Mozes werd gegeven
op de berg Sinai. De Joden geloven dat er eens een Messias zal komen, die de
totale verlossing zal brengen.
Terwijl de Joden nog wachten op die verlosser, geloven
christenen dat die zo'n 2000 jaar geleden al op aarde is verschenen, in de
persoon van Jezus Christus. Het christendom komt dus direct voort uit het
Jodendom.
Het oude testament, het eerste deel van de bijbel, is overgenomen
Schilderij ' Het laatste oordeel' |
Allah, de God van de Islam, is feitelijk dezelfde God als
die van de Joden en de christenen. In de Koran, het heilige boek van de Islam,
wordt Jezus ook vermeld als profeet. Maar moslims geloven dat noch de Joden,
noch de christenen het woord van God juist hebben begrepen. Daarom heeft God
Mohammed uitgekozen om zijn bedoelingen uit te leggen. Volgens moslims is
Mohammed de laatste profeet, de enige die het ware woord van God heeft
verkondigd.
In de koran staat
dat Allah goede gelovigen in het paradijs toelaat na hun dood Het paradijs kan je
bereiken door je te houden aan de vijf zuilen van de Islam: De eerste is de
Sjahada of geloofsbelijdenis: er is maar één god en Mohammed is zijn profeet. De
tweede is de Salat of het gebed: de vijf dagelijks gebeden. De derde is de
Zakat of liefdadigheid. De vierde is de Sawm oftewel het vasten (Ramadan) : één
maand per jaar moet men vasten. In de negende maand van de maankalender wordt
van zonsopgang tot zonsondergang gevast. De vijfde is de Hadj, de bedevaart
naar Mekka. Deze moet je één keer in je leven gedaan hebben. In Mekka
staat de Kaäba, een heilige plaats. Daar lopen ieder jaar, in de tweede week
van de maand Dhul-Hijjah, de pelgrims zeven maal omheen.
Conclusie
In het MAS
hebben we veel objecten kunnen bezichtigen en onze kennis kunnen uitbreiden. Zelf
vond ik de verdieping over machtsvertoon het meeste geslaagd met zijn sprekende
introfilmpjes, indrukwekkende schilderijen, en interessante objecten met
achterliggende verhalen.
Op zich heeft
het ook potentieel in het kader van PAV, maar toch hebben we enkele opmerkingen
hierbij. De tentoonstelling is erg breed, je kan je makkelijk verliezen in de vele objecten en onderwerpen. Een goede voorbereiding en selectie ( in
samenspraak met de leerlingen) is essentieel. Ook dien je als leraar nog extra
te actualiseren. De doe opdrachten zoals de briefjes in de fles, de zelftest
rond machtsbelustheid of vredesboodschappen bij het onderdeel religie, zullen
de leerlingen wel kunnen appreciëren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten